Administratieve werkzaamheden

Je start een onderneming om je passie te volgen, maar helaas komen er ook zaken bij kijken die wellicht niet tot jouw passie behoren, zoals de administratieve werkzaamheden.

Volgens de Dikke van Dale is passie, hartstochtelijke liefhebberij. Dit zijn zaken waar jij graag veel tijd en energie in steekt.



Financiële administratie

De financiële administratie kan vaak nog een heel dingetje zijn.

Je weet dat je bonnen moeten bewaren en een administratie moet voeren. Maar welke bonnen moet je bewaren? Hoelang moet je de bonnen bewaren? En wat is nu een handige manier om deze gegevens in te verzamelen? Ik kan mij voorstellen dat het je begint te duizelen. Hieronder kun je informatie lezen over de verschillende manieren van zelf administratie voeren en hoe dit anders te doen, namelijk door de administratie (deels)uit te besteden.

De administratie via online boekhouden bijhouden

Tegenwoordig kun je eenvoudig online boekhouden, de voordelen hiervan zijn altijd en overal inzicht in je cijfers, je kan de boekhouding samen met een administratiekantoor (boekhouder) doen en je hebt geen last van updates en dataopslag. Er zijn veel online-boekhoudprogramma aanbieders in. Je hebt bijvoorbeeld E-boekhouden, Twinfield, Rompslomp, MyFinance en Moneybird. Bij de meeste programma's kun je gelijk of tegen extra betaling gebruik maken van het uploaden van de inkoopbonnen (die raak je dan alvast niet kwijt). Ook zit er vaak al een factureringsprogramma bij, een btw-aangifte programma of je kunt eenvoudig zien wat de btw-aangifte moet worden en deze aangifte dan zelf online indienen bij de belastingdienst. Dit soort programma's kosten natuurlijk wel geld, deze kosten liggen tussen de € 10,00 en € 60,00 per maand, excl. de btw. Het prijsverschil van deze programma's zit voornamelijk in het verschil van gebruiksgemak van het online-boekhoudprogramma.

Let op
Wanneer je helemaal niets weet van boekhouden en je wilt met een online-boekhoudprogramma aan de slag dan kun je beter op tijd een administratiekantoor (boekhouder) inschakelen. Het lijkt namelijk erg eenvoudig, maar er worden regelmatig fouten gemaakt bij:

    - Het verwerken van de in- en verkoopbonnen in de kas en bank;
    - Het boeken van privé stortingen en opnames;
    - Het inboeken van de inbreng van privé bezittingen in de zaak;
    - Het boeken van automatische betalingen.

Fouten voorkomen is beter dan genezen en ook nog eens goedkoper.



Handmatig of in Excel de administratie bijhouden

Je kunt er ook voor kiezen om de administratie handmatig of in een excel bestand bij te houden. Deze kosten zijn uiteraard veel lager en je weet vaak beter wat je aan het doen bent.
Een nadeel van handmatig bijhouden is dat je niet gelijk inzicht hebt in je cijfers en je moet veel met de rekenmachine werken. Je administratie in Excel bijhouden is goed te doen, het is dan wel handig wanneer je weet hoe je met formules moet werken. Je kan ook door Ovanko Administraties een excel administratie laten maken. Dan is het alleen een kwestie van de omzet, de kosten en de investeringen erin zetten.


De administratie geheel of deels uitbesteden

Maar wat nu wanneer de administratie niet je ding is en je geen idee hebt:
    - Hoe je omzetbelasting aangiftes moet indienen;
    - Hoe je een administratie moet voeren;
Dan kun je erover denken om de administratie in zijn geheel of deels uit te besteden. Een groot voordeel hiervan is dat jij meer tijd overhoudt voor je passie, namelijk ondernemen. Daarnaast weet je ook gelijk dat de administratie goed bijgehouden wordt.

Geheel uitbesteden aan Ovanko Administraties
Ik heb klanten die via Dropbox mij hun administratie aanleveren. Wanneer zij dit nog niet gedaan hebben na het kwartaal dan stuur ik ze een reminder via email. Wanneer ik na een week nog geen reactie krijg dan stuur ik via WhatsApp een berichtje. Zodra de gegevens binnen zijn print ik de gegevens uit en stop ze netjes in een map, verwerk ik de bonnen in een excel administratie of in Twinfield en zorg dat de omzetbelasting aangifte op tijd verstuurd wordt. Wanneer de inkomstenbelasting aangifte gedaan moet worden heb ik alle gegevens bij de hand.

Deels uitbesteden aan Ovanko Administraties
Bij deels uitbesteden kun je aan heel veel denken. Ik heb bijvoorbeeld klanten die met Rompslomp werken. Ze doen zelf de facturering in het administratie pakket en de inkoopbonen stoppen ze in de digitale schoenendoos van Rompslomp.  Ik boek de inkoopbonnen in en verwerk de bankafschriften en doe de kasboekingen en memoriaalposten.

Ook komt het voor dat de klant geen tijd heeft om de bonnen in de digitale schoenendoos te zetten. Dan ga ik naar de klant op locatie en scan deze inkoopbonnen en zet ze daarna in de digitale schoenendoos van Rompslomp om ze vervolgens te gaan verwerken.

Anita, ik ben erg blij dat het op deze manier kan, scheelt mij een hoop tijd en kan zo veel efficiënter werken. Helemaal top dus!

Of klanten waar ik een excel administratie voor heb gemaakt, zij doen dan de gehele administratie in excel. Per kwartaal doe ik dan een globale controle voor de btw-aangifte en bij het doen van de inkomstenbelasting aangifte dan krijg ik de gehele administratie om alles even goed te controleren.

Zoals je ziet zijn er vele mogelijkheden. Ik bespreek graag met je wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf.

Heb je vragen, is er iets niet duidelijk of wil je een afspraak maken? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op door te mailen naar info@ovanko-administraties.nl of te bellen naar 06-29468336.


Loonadministratie

Ja en dan ga je groeien en krijg je personeel. Dit loopt of via een uitzendbureau, payrollbureau of je neemt ze zelf in dienst.

Bij het in dienst nemen van personeel komt ook weer het een en ander kijken.

Je dient dan een loonadministratie te voeren, maar voordat dit kan dien je eerst nog een loonbelastingnummer aan te vragen. Je personeelslid moet aangemeld worden bij de belastingdienst en je moet nettoloon gaan betalen. De inhoudingen van de werknemer en de extra belastingen voor jou als werkgever die dien je af te dragen, dit doe je middels de loonaangifte. Je werknemer wilt een loonstrook ontvangen en de eventuele auto van zaak moet ook verwerkt gaan worden.

Uiteraard kan je dit zelf doen, maar ook hierbij kan ik je van dienst zijn.

Geïnteresseerd en/of vragen neem dan geheel vrijblijvend contact met me op door te mailen naar info@ovanko-administraties.nl of te bellen naar 06-29468336.

 

scroll pijl omhoog